مهدی فاطمه

اللهم عجل لولیک الفرج

مهدی فاطمه

اللهم عجل لولیک الفرج

پیام های کوتاه
بایگانی
دوشنبه, ۱۳ دی ۱۳۹۵، ۰۸:۳۰ ب.ظ

امام زمان عج الله در قرآن_3

حکمت بیان اوصاف 
نتیجه اینکه اگر نام حضرت مهدى(عج) در قرآن نیست ؛ ولى صفات و خصوصیات حکومت او در قرآن وارد شده است. اصولاً قرآن در معرفى افراد، مصالح عالى را در نظر مى‏گیرد. گاهى مصالح ایجاب مى‏کند که افراد را با نام معرّفى کند و گاهى مصالح ایجاب مى‏کند که تنها به صفات افراد بپردازد. این مسئله درباره حضرت مهدى(عج) بدین جهات است :
 یکم. تشکیل چنین حکومتى در مواردى، صریحاً و در موارد دیگر، به طور اشاره در قرآن وارد شده است. آیاتى که در سوره «توبه» و «صف» از انتشار و گسترش اسلام در سطح جهانى نوید مى‏دهد ؛ مانند «لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ»؛ اشاره به تشکیل این حکومت است ؛ زیرا به تصریح مفسّران، مضمون این آیه - که پیشگویى از گسترش فراگیر و همه جانبه اسلام در سطح جهان است - هنوز تحقّق نپذیرفته است.
 دوّم. اگر نام امام زمان را نبرده، به جهت مصلحتى است که براى اهل فضل و درک مخفى نیست ؛ زیرا به همان علت که نام على«ع» را نبرده، نام آن حضرت را نیز ذکر نکرده است. اگر نام این پیشوایان گرامى را مى‏برد، کینه‏هاى دیرینه بدر واحد و حنین، بار دیگر زنده مى‏شد و لذا مطلب را به صورت کلى مطرح کرده و فرموده است : «أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُها عِبادِیَ الصَّالِحُونَ»؛ انبیاء (21)، آیه 105. ؛ بردن نام گذشتگان،  (مانند لقمان و ذى‏القرنین) قابل قیاس با افراد آینده نیست. درباره گذشتگان حسدها و کینه‏ها تحریک نمى‏گردد و افراد سودجو و شهرت طلب، نمى‏توانند از آن سوء استفاده کنند ؛ ولى بردن نام آیندگان، این محذور را دارد پرسش‏ها و پاسخ‏ها، ص 185..
حال این سؤال مطرح مى‏شود که : آیا ذکر نام، دردى را دوا مى‏کند؟
 تجربه تاریخى نشان مى‏دهد که اگر هم در قرآن، به صراحت نام آن حضرت برده مى‏شد، باز در طول تاریخ، شیادان و مدعیان دروغین مهدویت، پیدا مى‏شدند و نام خود را امام زمان مى‏گذاشتند تا از آب گل‏آلود ماهى بگیرند و از انتظار مردم، استفاده نادرست کنند.
 بر این اساس، شیوه قرآن مجید در رابطه با ائمه هدى«ع»، این است که به معرّفى شخصیت «ممتاز» و برجستگى‏هاى آنان بپردازد ؛ نه معرّفى شخص. این نحوه بیان در مورد حضرت مهدى، گسترده‏تر و شفّاف‏تر است. چون به ویژگى‏هاى رفتارى آن حضرت و جامعه موعود نیز اشاره مى‏کند. این خصوصیات و پیش‏بینى‏ها تاکنون تحقّق نیافته و بر اساس روایات، تنها به دست مهدى (از فرزندان رسول خدا و فاطمه زهرا) تحقّق خواهد یافت.
 به هر حال معرّفى شخصیت و ویژگى‏ها، زمینه‏ساز پذیرش معقول و دور کننده از تبعیت و پیروى کورکورانه است. این روش - به ویژه در شرایطى که شخص از جهاتى تحت تبلیغات سوء قرار گرفته یا جامعه به هر دلیلى آمادگى پذیرش وى را نداشته باشد - بهترین روش است. این مسئله در مورد حضرت مهدى(عج) صادق است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۱۰/۱۳
م.ع

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی